جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حاج آخوند، امام جمعه موقت کرمانشاه:

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حاج آخوند با گلایه از وضعیت برخی از مساجد در استان کرمانشاه، گفت: در برخی مساجد کرمانشاه نماز ظهر و عصر و در برخی حتی نماز مغرب و عشا اقامه نمی‌شود که امیدواریم با تصمیمات امور مساجد این مساله حل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کرمانشاه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج آخوند، در خطبه اول نماز جمعه این هفته کرمانشاه با بیان اینکه در انسان دو طبیعت وجود دارد، یک طبیعت جسم او « خَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ »، جسم انسان به تعبیر آیه شریفه، از خاک خلق شده و یک طبیعت دیگر دارد که « نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی » ، خداوند متعال می فرماید: «من از روح خودم، بر این انسان دمیدم»، گفت: این انسان دو بعدی، یک تن دارد و یک « من » دارد، حقیقت ما ،به آن « من » ماست، به آن روح ماست که نشأت گرفته از خداوند متعال است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج آخوند در ادامه با اشاره به اینکه تن ما هر 8 سال یکبار، تغییر می کند، تبدل دارد، هر 8 سال یکبار تمام سلولهای بدن ما، از بین می رود و سلولهای جدیدی تشکیل می دهد، اظهار کرد: اما « ما »،همان علاقه ای را داریم که دهها سال قبل داشتیم، همانها را داریم، چون این تغییر نمی کند، در صورتی که بدن ما تغییر می کند، آن چیست، آن « من واحد ما » چیست؟ آن روح انسان است.

خطیب جمعه کرمانشاه با پرداختن به اینکه، این روح که به آن نفس هم گفته می شود، دارای دو بعد می باشد، گفت: یک « نفس اماره » به سوء هست، این روح انسان یک چیزی در آن وجود دارد که همیشه آن را امر به سوء می کند که آیه شریفه دارد که « إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی»، نفس انسان همیشه انسان را به سوی بدی می کشاند، اما این همه نفس نیست، این نفس سوء است.

وی در بیان اقسام نفس در انسان گفت: اما یک نفس دیگری داریم، آنهم « نفس لوامه»، آنهم انسان را امر می کند ، اما امر به خیر ، امر به بندگی و طاعت خدا وند ، هر دو انسان را امر می کنند، در این درگیری ها و جنگ ها، اولین جنگی که انسان باید شرکت بکند، این جنگ مهمترین جنگ است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج آخوند با اشاره به اینکه در جنگ و درگیری بین نفوس « اماره و لوامه »، بزرگان، علماء، صلحا، به جایی می رسند که این درگیری وجود ندارد، گفت: اگر ما با دشمن بیرونی می جنگیم، مرتبه او بعد از این مرتبه است، اول باید اینجا بجنگیم، اگر اینجا جنگیدیم، موفق شدیم، می توانیم بیرون هم بجنگیم و موفق بشویم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج آخوند در خطبه دوم با اشاره به اینکه اتفاقات بعد از شهادت سید شهیدان مقاومت سید حسن نصرالله و نماز جمعه نصر، گفت: یک عملیات « وعده صادق » دیگری پیش آمد و بیش از گذشته، ویژگی شجاعت در ولی فقیه را، به رخ جهانیان کشید.

وی به مناسبت‌های پیش روی پرداخت و یاد آور شد: در هفته آینده سالروز قیام امام خمینی (ره) ، علیه لایحه ننگین کاپیتولاسیون است که برای آمریکایی‌ها، حق توحش قائل شده بود و ایرانیان در این لایحه تحقیر می‌شدند.

خطیب جمعه کرمانشاه با اشاره به تأخیر در برگزاری «کنگره ملی شهدای کرمانشاه»، به دلیل حضور تشییع پیکر مطهر شهید نیلفروشان در کشور اسلامی، ادامه داد: شهید سید محمدسعید جعفری که نزدیک به ایام شهادت ایشان هم هستیم و به تعبیر مقام معظم رهبری الگوی تشخیص زودهنگام و پاسخگویی به نیاز در لحظه بود و همچنین امیرسرلشکر شهید «حسین ادبیان»، از دلاوران ارتش جمهوری اسلامی باید الگوی جوانان باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج آخوند همچنین با گلایه از وضعیت برخی از مساجد در استان کرمانشاه، گفت: در برخی مساجد کرمانشاه نماز ظهر و عصر و در برخی حتی نماز مغرب و عشا اقامه نمی‌شود که امیدواریم با تصمیمات امور مساجد این مساله حل شود.

امام جمعه موقت کرمانشاه ضمن تبریک « هفته تربیت بدنی»با اشاره به اینکه لحظه قهرمانی جوانان کرمانشاهی، در مسابقات المپیک و پارالمپیک برای هر کرمانشاهی، غرور آفرین بود، گفت: سجده آرین سلیمی، پس از قهرمانی در این مسابقات، بر پرچم انقلاب اسلامی و نشان « الله » و همچنین اهدای مدال یاسین خسروی، به شهید اسماعیل هنیه ، نشان از روح بزرگی و منش پهلوانی، این خطه است که این قهرمانان از خود نشان دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha